Search This Blog

Sunday, September 13, 2009

無國界設計師 Designer without Borders

經吾友物質女孩強力推薦, 我用Borders 40% off 折價券買下The Miracle: The Epic Story of Asia’s Quest for Wealth by Michael Schuman準備提昇自己經濟知識, 誰想到讀著作者在前言引述故印度總理尼赫魯的一句話, 我已不爭氣的眼淚潸潸, 覺得人生輕如鴻毛… 我十年設計路, 以時尚為名, 製造多少填山填海的垃圾? 在消費主義的食物鏈, 我們全是金錢迷宮裡四處奔竄的小老鼠.

再想到我的父親, 在手術室忙了大半輩子, 總算決定退休. 父親是個怪人, 對學術與私人嗜好狂熱且執著, 生活的其它一概不放在心上, 現下兩袖清風, 與我母親一生都是怨偶… 在我心目中他依然是一位好爸爸, 誰教我和他像極了, 只是我沒父親那麼聰明卻比他入世. 如果父親當年不勉強自己隨俗成家立業, 對物質的要求又如斯簡單, 他實在可以加入無國際醫生協會, 巧手能縫合多少個傷口? 擦乾多少眼淚?



最近心頭似乎有個巨輪緩緩啟動, 那種莫名的力量讓人害怕, 我, 能不能憑所學和累積的經驗, 勇敢的走出一條以利益助公益, 屬於我自己的無國界設計師路?

The ambition of the greatest man of our generation has been to wipe every tear from every eye.
--- Jawaharlal Nehru

設計也是以實物寫故事, 可惜這首銀杏之詩留在記憶的長廊.

有時候無理論可言, 單純是視覺上的賞心悅目.

有時候bling bling, 這個系列替公司賺進七位數的營收.

銀核桃上架的那年小V出生, 用自己的設計鑲寶貝照片作為親友們賀滿月的回禮, 頗有意趣!

實用外復古兼翻新名片架和桌曆, 是作品集中的R2D2.

7 comments:

material girl said...

沒想到 Miss LK 在讀前言時就這麼感動啦! 那麼我讀得消化不良兼興奮過度睡不著也不算太稀奇了. ^^
Miss LK 的設計既具美感又兼實用, 幫公司賺進大把銀子也是當然.
的確讀了這本書會讓人想出去闖一闖呢. 妳算是勇敢, 我則是忍耐大材小用到今日, 還在考慮要不要繼續渾渾噩噩下去, 以多餘的 "大材" 來學我的五國語言... -_-

Echomiao said...

You can set up L3C- a hybrid of a nonprofit and for profit organization combining charitable mission and profits distribution.

Love your walnut shaped picture frame, perfect for Minimi & Sieble :) also great for Christmas trees

Miss LK said...

MG,
書中敘述的是治國平天下, 我可沒那份’大材’啦! 屬於自己的理念再小, 但愈來愈強烈的時候如果不去實現, 也許一輩子都會惶惶不安吧?
你才不是渾渾噩噩, 是真正的聰明人, 很清楚自己的快樂在哪裡.

Echo,
L3C的建議很有意思, 我離自立門戶還有一段遙遠的路途, 當那天來臨時盼各方專家不吝賜教!
銀核桃限量設計已停產, 今年聖誕節有更多由我主導的設計, 期望也能受歡迎!

周太太 said...

Miss LK,
Your article is echos a lot of what I've been contemplating as well. It will be really a dream come true when I can use my knowledge and profession to help the needy.

Miss LK said...

周太太
When we both are ready, perhaps a joint venture? ☺ I have been thinking hard on this and I know one day I will do it!

christina said...

Well, bling-bling stuff is my daughter's favorite. These kinds of things are teenagers' favorite.

Miss LK said...

Hi Christina,

Yup, never under estimate the buying power(or their influence on the parents) of teenagers. Many girls of all ages like bling bling including me :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...